Byť či nebyť freelancerom!

Vítam vás v ďalšom podcastovom dieli venovanom téme freelancingu a tomu, ako sa stať úspešným/nou profesionálom/kou na „voľnej“ nohe. Možno sa zdá, že na to človek potrebuje nejaké špeciálne vrodené nadanie. Ale je to skôr o odvahe, vytrvalosti, odbornosti, šťastí a niekedy aj o náhode.

Som Andrea Krajčiová, nezávislá marketingová manažérka a digitálna nomádka.

Superman/superwomanka na voľnej nohe alebo kto je vlastne freelancer?

Podľa definície je to nezávislý profesionál, ktorý sa necháva najímať firmami na prácu, na ktorú sa špecializuje. Freelancer má svoje podnikanie úzko späté so svojou osobou. Nemôže svoj biznis predať alebo rozdeliť. V samom strede je samotný človek, ktorý pracuje na seba a svoje meno, ktorý vykonáva konkrétnu profesiu či remeslo. Byť freelancerom, ale rozhodne neznamená pracovať v izolácii.

Ja som marketérka a zaraďujem sa do kategórie takzvaných digitálnych nomádov – čo sú to freelanceri, ktorí získavajú zákazníkov cez online platformy a prácu môžeme vykonávať naprieč celými kontinentami. Patria sem aj programátori, prekladatelia, copywriteri, novinári, korektori, blogeri aďalší. Potom poznáme kreatívcov  – ich podnikanie osciluje na pomedzí biznisu a umeleckej tvorby (spisovatelia, hudobníci, textári, kameramani, grafici, idea makeri….  Startupisti sú zase freelanceri orientovaní na technologické a internetové startupy. Potom poznáme ešte podnikateľky na materskej, drobné frančízy, kontraktorov s jedným klientom, mediálne celebrity či športovci.

Ako sa stať úspešným freelancerom?

Freelancing je vôbec najjednoduchším možným prístupom k podnikaniu, ale ružové okuliare treba dať  určite bokom.

Práca na voľnej nohe je tvrdo pragmatická činnosť, ktorej cieľom je predovšetkým dlhodobá prosperita a obživa. Zbytočne budeme voľní, keď nebudeme mať čo do úst. Dá sa to preklenúť, keď nie si sám. Tak ako ja. Štart som si zvolila počas materskej dovolenky s tým, že si to vyskúšam na nečisto.

Pohoda, klídek, tabáček…

Medzi TOP POZITÍVA patrí predovšetkým týchto 10 výhod…..takže prečo je to také lákavé?

  • Flexibilita a sloboda
  • Robím čo ma baví
  • Sám sebe pánom
  • Pracujem na seba
  • Lepšia odmena
  • Nízko-nákladovosť
  • Rovnováha práce a života
  • Brand love
  • Viac času
  • Mobilita

Ako prichádzame o ilúzie?

Pre rovnováhu treba uviesť aj NEGATÍVA… tu nájdete TOP 10. Na vyriešenie niektorých stačí iba vytrvalosť a čas (napr. hľadanie prvých klientov, ťažké začiatky) …či začať napríklad popri zamestnaní, alebo ako som začala ja popri rodičovskej dovolenke. Na iné už existuje pomoc napr. osamelosť sa dá vyriešiť coworkingom. Problém s administráciou napríklad vyrieši outsourcing na freelance účtovníka.

  • Výkyvy príjmov.
  • Ztrata hraníc v práci a súkromí
  • Hľadanie klientov
  • Ťažké začiatky
  • Osamelosť
  • Sklony k workoholizmu
  • Problém s administratívou
  • Neplatiči
  • Slabá podpora v chorobe a rodičovstve
  • Najväčšia výzva je však nezastupiteľnosť.

Úspech sa rodí ťažko. 

Keď sa vrátime k tomu, ako sa rodí úspech, tak pri akejkoľvek forme podnikania aj pri freelancingu platí, že je najlepšie pracovať na vlastnej predstave úspechu a nenechať si ju niekým vnútiť.

Kde sú hranice úspechu? Základná hranica:  „Robíš poctivú prácu za dobré peniaze v obore, ktorý ťa baví a ktorému rozumieš. Pokiaľ sa uživíš, tak si úspešný“.

CIEĽ:

  • Vydržať 2 roky.
  • Položiť základy dobrého mena.
  • Spokojnosť (plusy – mínusy = plus).
  • Začať budovať finančnú rezervu.

Kedy je ten správny čas?

Na voľnú nohu môžeme vykročiť kedykoľvek, trebárs aj zo dňa na deň, ale naučiť sa podnikať trvá roky.

Je to podobné ako učiť sa umeniu, vede alebo novému jazyku. Na začiatku sú samozrejme základné znalosti a postupy, ale tie sami o sebe nestačia.

Freelancerstvo je beh na dlhé trate, pretože špičkový profesionál zreje časom a získanými skúsenosťami. Cenná a žiadaná odbornosť je lepšia než nadšenie bez kvalifikácie. Úspech teda vyžaduje schopnosť nájsť svoju odbornosť. A potom už len PRAX – PRAX – PRAX.

Odbornosť, alebo čo chce klient?

Klient chce znalosti, vedomosti, know-how, vzdelanie, kontakty atď. Neodmysliteľnou súčasťou freelancerstva by mala byť istá posadnutosť vlastným oborom či remeslom.

Musím byť odborník vo svojej profesii a musím poznať všetky jej špecifiká. Ako príklad uvediem moju klientku Kamilku, je to bývala tanečnica zo SĽUKu a v svojich 23 rokoch sa rozhodla zariskovať a ísť na „voľnú nohu“. Využila boom ľudovej kultúry a rozhodla priblížiť slovenský folklór aj bežnej verejnosti. Vymyslela nový produkt „folklórny aerobik“, čo je spojenie slovenského folklóru a športovej aktivity na spôsob aerobiku. Jej kurz Vykrúcaj sa moja zožal veľký úspech a funguje už viac ako sedem rokov. Momentálne sa jej devy vykrúcajú už aj v Košiciach a Banskej Bystrici.

Ale pozor, odbornosť je síce najdôležitejšia, ale je iba prvou z 3 rovín podnikania.

Administratíva, alebo čo chce štát.

Je to tá väčšinou nepríjemnejšia časť podnikania na voľnej nohe. Jedine, že by ste boli práve freelanceri – účtovníci. 🙂

Odporúčam teda pri akejkoľvek forme podnikania (SZČO, SRO, Zmluva) využiť služby profesionála, ktorý túto špecifickú odbornosť s množstvom každoročných zmien zvládne dobre a rýchlo.

Neoplatí sa byť švajčiarskym nožíkom. Vždy budete horší ako profík v danom obore.

Vlastné podnikanie, alebo to čo chcem ja!

Patria sem všetky kľúčové oblasti ako je cenotvorba, ziskovosť, stabilita a osobná produktivita, časová flexibilita, uspokojenie z práce ale aj marketing či vyjednávanie.

A na záver 3 hlavné zásady úspešného freelancera.

  1. spokojní klienti vedú k ďalším klientom

Jedným z hlavných zdrojov práce úspešných freelancerov sú odporúčania. Môžu pochádzať od predchádzajúcich klientov, priateľov alebo rodiny. Potenciálni klienti, ktorí prídu na vás odporučení, vám budú dôverovať viac a prejavia väčší rešpekt voči vašej práci než priemerní klienti. S odporúčanými klientmi sa často pracuje veľmi dobre, a majú vysokú mieru konverzie na reálneho klienta. Pre dosiahnutie úspechu prostredníctvom odporúčaní je však nevyhnutné nielen produkovať vysokokvalitnú prácu, ale aj efektívne komunikovať a poskytovať vynikajúci klientsky servis.

  1. dlhodobí klienti sú nesmierne cenní

Dlhodobí klienti sú pokladom. Hoci môže byť náročné ich získať, investícia úsilia do budovania vzťahu s nimi sa vypláca. Dlhodobí klienti vám umožňujú pracovať efektívnejšie a zarábať bez neustáleho hľadania nových projektov. Aj keď máte portfólio a sledovanosť na sociálnych médiách, stále je dôležité venovať čas hľadaniu tých správnych dlhodobých klientov. Títo klienti vám šetria čas, no nezabúdajte na neustále hľadanie nových príležitostí, pretože klienti môžu prísť a odísť.

  1. správajte sa k svojmu freelancingu ako ku skutočnému biznisu

Freelancing je legitímna práca, a pre dosiahnutie úspechu je dôležité správať sa k nemu s rešpektom. Aj keď mnohí freelanční začínajú s polovičným úväzkom, je kľúčové si uvedomiť, že freelancing nie je len koníčkom, ale reálnym biznisom. Pre seriózny prístup k freelancingu odporúčam:

  • Urobiť zo svojho osobného projektu prioritu
  • Vyblokovať si na prácu čas
  • Vytvoriť si rozpočet nevyhnutných nákladov
  • Vytvoriť si biznis plán vhodný k rastu
  • Používať zmluvy s klientmi (ja používam tkzv. mandátnu zmluvu)

To je zhrnutie z môjho pohľadu troch najdôležitejších dôležitých princípov, ktoré vám môžu pomôcť dosiahnuť úspech vo svete freelancingu. Pamätajte, každý freelancer má svoj vlastný príbeh úspechu, ale tieto zásady môžu byť vodítkom pre váš vlastný profesionálny rast. Takže, držím palce vo vašom freelancerskom podnikaní!

A týmto uzatváram náš dnešný podcast. Ďakujem vám za pozornosť a teším sa na ďalšiu tému! Samozrejme neváhajte zdieľať svoje myšlienky a skúsenosti na sociálnych sieťach: managerka.sk na FacebookuInstagrameAndrea Krajčiová na Linkedin-e.

 

 

 

Managerka