Značka na začiatku digitálnej revolúcie

Brand v časoch umelej inteligencie.

Pokrok. Šialene po ňom túžime, sme z neho nadšení a pracujeme preň 40 hodín týždenne. Veríme a dúfame, že nám prinesie blahobyt a šťastie. Vlastne ani sama neviem, či som veľký nadšenec do nových technológií, alebo sa ich skôr obávam. Tak či tak je v nás prítomný element strachu a zároveň je v našom strachu malý element túžby. Google, YouTube, Instagram. Slová, ktoré sme pre 20 rokmi nepoznali. Počas jednej generácie sa svet zmenil k nepoznaniu. Každého z nás sa digitálne a technologické zmeny dotkli.

Globalizácia.

Prináša globalizácia zánik rôznorodosti a jedinečnosti? Pohltí našu západnú civilizáciu jednotvárnosť? Budú náš svet ovládať už iba silné nadnárodné spoločnosti so svojou nesmiernou marketingovou silou? Znamená to, že keď budeme kdekoľvek na svete, budeme nakoniec stále dokola kupovať iba varianty jedného a toho istého produktu? Začnú sa krajiny a ľudia v nich navzájom stále viac a viac podobať? To dúfam nie. Už teraz je citeľný trend, že aj napriek postupujúcej globalizácii je veľký dopyt po produktoch a službách, ktoré svoje obchodné stratégie stavajú na jedinečnosti. Opäť vidíme prosperovať malé rodinné firmy, drobní živnostníci oživujú miestne ľudové remeslá a boom zažívajú retro či hand-made výrobky.

Autenticita je in.

Ale čo chcú vlastne dnešní spotrebitelia? Dávajú ešte najväčší dôraz na to, aby nakupovali lacno? Alebo ich zaujíma odkiaľ produkt pochádza? A čo životné prostredie? Považuje to niekto za dôležité? Som presvedčená, že áno. Súčasnú mladú generáciu to už zaujíma. V minulosti bola firma hlavne na to, aby vytvárala zisky a rast. Dnes to však už nestačí. Firmy musia dokázať, že im záleží nielen na peniazoch, ale aj na zamestnancoch a spoločnosti v ktorej existujú. Ako? Niektorí sa zapájajú do charitatívnych akcií, iní znížia množstvo škodlivého odpadu pri výrobe svojich produktov a ďalší jednoducho vyrábajú kvalitné výrobky, ktoré nepoškodzujú zdravie. V dnešnej dobe je už každé klamstvo spáchané na kupujúcom ľahšie odhalené a tvrdo potrestané.

Digitálna revolúcia.

Vzostup digitálnych technológií prináša nové nápady pre tvorbu nových malých či lokálnych značiek a s tým aj nové možnosti ako ich uvádzať na trh bez miliónových investícií. Otázkou však je či budú firmy spoliehať už iba na rôzne analýzy, kvantifikácie a výskumy z digitálnych výstupov. Čo potom zostane v procese budovania a vedenia značiek z energie a intuície? Digitálne technológie nás spojujú, ale zároveň tiež odďaľujú.

Určite ešte budeme svedkami súboja medzi rozumom a emóciami, disciplínou a intuíciou, hlavou a srdcom. Takže v nasledujúcich desaťročiach sa budú značky potýkať nielen s globalizáciou, autenticitou a digitalizáciou, ale aj množstvom nových problémov o ktorých ešte nikto ani netuší.

Managerka